/ Coaching osobisty /
Ocenianie to nie feedback
W codziennym życiu praktycznie codziennie doświadczamy poczucia bycia ocenianym. Nawet jeśli inni ludzie nie mówią nam co myślą, to jednak myślą i wyciągają wnioski, zazwyczaj na podstawie heurystyk, czyli tzw. uproszczeń poznawczych. Heurystyka to odniesienie naszego mózgu na podstawie odczuwanego w danym momencie bodźca do podobnej sytuacji, która spotkała nas w przeszłości. Zazwyczaj wygrywają odniesienia najbardziej pozytywne lub negatywne. Wiadomo, nie ma dwóch takich samych sytuacji, ani ludzi, ale zawsze coś kojarzy się z czymś. Zawsze coś przypomina o czymś, wywołuje wspomnienia i emocje związane z tymi wspomnieniami. Tak też oceniamy na podstawie pierwszego wrażenia. Jak można ocenić, nie znając kogoś? No właśnie. Nie powinniśmy bać się oceny, gdyż jest ona wąskim tunelem, przez który inny człowiek nas postrzega. Niewiele ma wspólnego z rzeczywistością.
Perspektywa obserwatora
Dlatego feedback, czyli informacja zwrotna w procesie coachingowym, nie jest i nie może być oceną klienta. To raczej rodzaj dzielenia się informacją. Czego ja doświadczam w związku z Twoją sytuacją, Twoim problemem. Jak ja coach, patrzę na to z perspektywy obserwatora. Co widzę, czego doświadczam oraz jakie widzę możliwości wsparcia i pomocy klientowi. Ogromny szacunek jest ważną podstawą udzielania informacji, ale również uwzględnienie mocnych stron klienta, które pomogą mu osiągnąć sukces.
Poczucie własnej wartości a opinia
Są osoby, które bardzo chłoną opinię innych ludzi, jak również krytykę. U takich osób bardzo łatwo może zachwiać się poczucie własnej wartości. W coachingu wzmacniam Cię feedbackiem, ale nie koloryzuję. Jeśli jest coś, co wymaga udoskonalenia, to świetnie, właśnie po to są sesje, po to jest coaching. Można nad tym popracować. Jednak decyzja nad czym klient będzie pracował w trakcie sesji coachingowych, zawsze należy do niego. Pewne jest również, że podczas sesji, poznasz swoje mocne strony i to Cię wzmocni. Być może dowiesz się czegoś nowego, co pomoże Ci w codziennym życiu. Nauczysz się, jak brać z opinii innych ludzi, tylko to, co jest dla Ciebie konstruktywne. Co będzie Ci sprzyjać.
Rodzaje informacji zwrotnej: feedback, feedforward, wyrażenie uznania
Feedback jest informacją dla klienta, która oparta jest na faktach. Coach, udzielając feedbacku, nie może sugerować się emocjami, odczuciami czy subiektywnymi przesłankami. Powinien być obiektywny i konstruktywny.
Feedforward, to informacja zwrotna, która podkreśla u klienta, to, co pozytywne i na tym co dobre, mocne i pewne ukierunkowuje klienta na drogę do osiągania celu. Występuje tutaj wiara w osiągnięcie celu, budowana na konkretnych, prawdziwych mocnych stronach klienta. Ma miejsce również przeniesienie uwagi, z tego co niedoskonałe, na to, co doskonałe. Jeśli, na przykład w pracy jestem bardzo rzetelna, to jest to mocna strona poprzez którą mogę szybciej osiągnąć zmianę w innym obszarze, który chcę udoskonalić, polepszyć. Dlatego, iż za tą rzetelnością, kryją się inne pozytywne aspekty, ambicje i motywatory, które zaprowadzą mnie do realizacji celu.
Aby pokazać klientowi, jak wiele osiągnął, albo czego dokonał, można także wyrazić uznanie w celu aprobaty dla jego starań na drodze do zmiany. Każda z rodzajów informacji zwrotnej, powinna być udzielona za zgodą klienta. W odpowiednim momencie i z wyczuciem.
Autor tekstu: Jolanta Włosińska